Физика у Бранку

Занимљиви материјали за ученике и професоре

Физика Малог Принца

Књига за сва времена и све генерације. Књига која буди машту и учвршћује пријатељства. Књига, коју ако нисте читали сваких 5 до 10 година вашег живота као да нисте одрастали на прави начин.

Ових дана је то актуелна лектира код шестака или седмака у мојој школи, па је самим тим и заслужила да се о њој напише која реч и из угла физичара.

Књига за оне који је нису прочитали није научна фантастика, већ  филозофско дело француског војног пилота и књижевника Антоана де Сент Егзиперија. Мали Принц живи на астероиду Б-612. На малом астероиду величине куће, на коме су три вулкана и једна ружа.

Позабавимо се мало величином малог астероида. Да ли он постоји?

Да би на њему била гравитациона сила слична Земљи морао би имати средњу густину 10 ооо ооо пута већу густину него што је средња густина Земље. То је много већа густина него што је има и Сунце. Дакле, не постоји материјал од кога би могао бити направљен малени астероид Малог Принца.

Друга занимљивост везана за величину астероида и висину Малог Принца. Како је Мали Принц висине око 1 метра, на његова стопала би деловала четири пута већа гравитациона сила него на његову главу.

И тако је сурова физика показала да Б-612 не постоји, али Мали Принц сигурно је ту негде око нас.

Не, рече Мали Принц. Тражим пријатеље. Шта значи то »припитомити«?
То је нешто што се давно заборавило, рече лисица. То значи »створити везе«…
Створити везе?
Наравно, рече лисица. Ти си за мене само мали дечак сличан стотинама хиљада других дечака. И ти ми ниси потребан. А ни ја теби нисам потребна. Ја сам за тебе само лисица слична стотинама хиљада лисица. Али, ако ме припитомиш, бићемо потребни једно другом. Ти ћеш за мене бити једини на свету. Ја ћу за тебе бити једина на свету…
Почињем да схватам, рече Мали Принц. Постоји једна ружа… мислим да ме је припитомила…
То је могуће, рече лисица. Чега све нема на Земљи…
Ах! То није на Земљи, рече Мали Принц.
Лисица је изгледала врло радознала:
На некој другој планети?
Да.
Има ли ловаца на тој планети?
Не.
Гле, па то је занимљиво! А кокошака?
Не.
Ништа није савршено, уздахну лисица.

Single Post Navigation

Оставите одговор

