Физика у Бранку

Занимљиви материјали за ученике и професоре

Зашто радимо задатке из физике?

Физика је једна од наука која проучава и објашњава природне појаве: механичка кретања, топлотне појаве, електричне, магнетне, светлосне, структуру материје… У оквиру теоријске наставе физике упознајемо се са физичким величинама и физичким законима.

Ако знамо да саопштимо дефиницију неке величине или знамо да напишемо формулу која одговара неком физичком закону, то не значи да смо заиста стекли сазнање о тим појмовима или појавама нити да смо их разумели. Наше знање је право онда када умемо и да га употребимо: да бисмо израчунали вредност неке величине, објаснили неки пример који нам је познат из свакодневног живота, а у уџбенику се не спомиње конкретно, разумели рад неке машине, можда и сами конструисали неки уређај и тако даље. Управо томе – да наше знање не буде само формално и пасивно него активно и примењиво треба да допринесу између осталог и рачунски задаци.

Дакле, важно је радити задатке да бисмо:

  • честим коришћењем појмова и формула утврдили знање о физичким величинама и законима и трајно их запамтили;
  • анализирајући постављени проблем боље уочавали повезаност појава, чиме се наше знање продубљава, проширује, постаје „квалитетније“;
  • решавајући конкретне примере из свакодневне праксе сагледали значај физике и потребу за њеним учењем;
  • развијали способност да мислимо, повезујемо, закључујемо, што је битно не само у физици него у свакој животној ситуацији;
  • оспособљавали се за самосталан рад и самосталним радом истицали и развијали своју оригиналност;
  • успешним решавњем тежих задатака стекли самопоуздање, заволели физику и пожелели да радимо и напредујемо и више од оног што захтева обавезан школски програм.

Наравно, то су само неки од разлога због којих треба радити задатке из физике.

Како радити задатке?

Ученицима који тек почињу да уче физику решавање задатака може представљати велики проблем. Сваки задатак је целина за себе, третира посебну појаву и не постоји јединствен модел или шаблон којим би се могао решити сваки задатак. Ипак, има неких „правила“ којих се можемо придржавати у сваком задатку како бисмо лакше стигли до резултата.

  1. Задатак се прво мора добро прочитати. Ако је потребно, треба га читати и више пута да би се разумео проблем о којем се ради. Разумети задатак значи схватити о којој се физичкој појави (или закону) ради, које величине су познате и које треба одредити.
  2. Решење треба започети поставком задатка. То значи да треба забележити познате податке и шта треба израчунати. За обележавње физичких величина користе се одговарајући симболи (обично су то латинична слова или слова грчког алфабета). На пример, уобичајена ознака за масу је m (понекад се користи и М), за брзину v, за време t (понекад τ или Т), за дужину l и тако даље. Уобичајено је да се у поставци задатка величине записују преко одговарајућих ознака.
  3. Понекад је однос између величина у задатку лакше уочити ако се нацрта одговарајућа слика.

Имајући y виду да у настави физике ученици можда још нису упознали ниједан физички закон, као пример наводимо један њима познати задатак из математике.

Пример: Идући у школу, Мира од куће до продавнице у којој купује ужину пређе 250m. До школе јој остане још 120m. Колико је Мирина кућа удаљена од школе?

Пажљивим читањем задатка треба најпре да разлучимо шта је то што је познато, а шта треба да израчунамо:

  • позната су два растојања: од куће до продавнице је 250m и од продавнице до школе 120m;
  • тражи се удаљеност од куће до школе.

То можемо представити и једноставним цртежом

Те податке записујемо у поставци задатка која може изгледати овако:

Дати подаци: l1=250m; l2 =120m

Тражи се: удаљеност  од школе од куће l=?.

Задатак је једноставан и лако успостављмо однос међу величинама l1, l2 и l:

 l = l1+l2;

l= 250 m +120 m;

l= 370 m .

4. Препоручујемо ученицима да при решавању задатака сваку формулу пишу у новом реду (као што је и урађено у претходном примеру). Тако је прегледније, уредније и боље се прати ток мисли.

Advertisements

Single Post Navigation

2 thoughts on “Зашто радимо задатке из физике?

  1. Veoma lepo objašnjeno 🙂

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

%d bloggers like this: